Stadig på farten. Leif Oddvar Klungland reiser over hele Norge for å utføre service på AMVs maskiner. (Foto: Erlend Haddeland, Media Sør)

Stadig på farten. Leif Oddvar Klungland reiser over hele Norge for å utføre service på AMVs maskiner. (Foto: Erlend Haddeland, Media Sør)

Omreisende problemløser fikser alt som går på olje

Servicetekniker Leif Oddvar Klungland er en fikser av rang, men det hadde ikke gått uten dyktige kollegaer i ryggen som har gitt liv til maskinene, forsikrer han. 

Av Erlend Haddeland (Media Sør)

Ingen i firmaet reiser mer enn ham. Leif Oddvar Klungland kjører anslagsvis 50 000 kilometer i året, og reiser rundt land og strand for å utføre service på AMVs maskiner, i og ved tunneler og gruver. 

– Du er rett og slett en fikser?

– Du trenger ikke skryte for mye. Jeg prøver å gjøre så godt jeg kan, svarer Leif Oddvar Klungland og humrer.

På farten 

Han har nettopp kommet tilbake til AMVs hovedkvarter i Flekkefjord, etter et serviceoppdrag i Bergen.

– Normalt er jeg innom Flekkefjord på mandagen. Har det skjedd et eller annet i helgen som må fikses, så er det gjerne å komme seg av sted før en er hjemme igjen på torsdagen, sier han.

Han tar både serviceoppdrag i Norge og Sverige, selv om det den siste tiden har blitt mest oppdrag her hjemme, av naturlige årsaker 

Verktøyet han trenger. I servicebilen er verktøyet omhyggelig plassert på sin faste plass. Her har Klungland med seg det han trenger for å få maskinene til å tikke som ei klokke igjen.

Verktøyet han trenger. I servicebilen er verktøyet omhyggelig plassert på sin faste plass. Her har Klungland med seg det han trenger for å få maskinene til å tikke som ei klokke igjen.

En sjanse han bare måtte ta

Andersen Mek. Verksted leverer blant annet sprøyterobot og borerigger til gruver og tunneler. Hydraulikkprodukter trenger fra tid til annen en kyndig hånd som tar en titt på dem, og det er her serviceteknikerne kommer inn i bildet.  

– Jeg begynte i AMV for første gang i min grønne ungdom, i 1995. Siden den gang har jeg mer eller mindre reist rundt på anlegg i andre jobber, og da AMV lyste ut jobb igjen, tenkte jeg at denne sjansen  jeg bare ta, sier Klungland. 

– Hvilke egenskaper er viktigst i jobben som servicetekniker og reisereparatør?

– Man må tørre å ta sjansen og ha troen på seg selv, svarer han.

– Som omreisende problemløser, er ikke jobben din ganske vanskelig, med stadig nye problemer som dukker opp?

– Så lenge man har backup med dyktige folk i ryggen som har laget alle produktene fra bunnen av, er det ikke så vanskelig. Der har du nøkkelen: Man må vite hvilke folk man skal snakke med når man er ute på oppdrag. Jeg blir imponert over alle de flinke folkene her i AMV og hva de får til, svarer han. 

Full fart. P10 Country eller Radiorock står som regel på i bilen når Klungland ikke er i telefonen. Han nyter å kjøre mye i jobben. – Det er alltid utfordringer, og du aner ikke hva som skjer på neste oppdrag. Man treffer vanvittig med greie folk på…

Full fart. P10 Country eller Radiorock står som regel på i bilen når Klungland ikke er i telefonen. Han nyter å kjøre mye i jobben. – Det er alltid utfordringer, og du aner ikke hva som skjer på neste oppdrag. Man treffer vanvittig med greie folk på de ulike anleggene – det er halve jobben og mer enn det, sier Leif Oddvar Klungland.

 
 
 
GNIZT